Jednomyslně rozhodl Pražský audiovizuální nadační fond koncem letošního ledna o podpoře osmi profesionálních snímků natáčených na území Prahy. Celkem bylo rozděleno 7 milionů korun z rozpočtu hlavního města, které tímto krokem potvrzuje svou dlouhodobou snahu prezentovat se jako „film friendly“ destinace a zároveň podpořit i takové projekty, které upozorňují na významné osobnosti české historie.
„Praha není jen obyčejným městem, ale městem příběhů. Proto jsem rád, že máme možnost podpořit filmaře, kteří tyto pražské příběhy vyprávějí. Zázemí k tomu naše hlavní město nabízí velmi profesionální, včetně lokací, zkušených štábů a také finanční podpory. Osobně jsem velmi zvědav na vítězný film Golem, protože se jedná a významnou městskou legendu, která si rozhodně zaslouží aktuální filmové zpracování. Věřím, že i ostatní podpořené projekty budou velkým úspěchem a přeji jim jen to nejlepší,“ říká Jiří Pospíšil, pražský náměstek pro kulturu, cestovní ruch, výstavnictví, péči o památky, národnostní menšiny a animal welfare.
Mezi osmnácti hodnocenými projekty, z nichž je osm dokumentárních, devět celovečerních a jeden krátký film, získalo finanční podporu celkem osm snímků. Nejvyšší z nich, konkrétně ve výši 2,5 milionu korun, obdržel právě celovečerní film Golem režiséra Jiřího Bárty, který kombinuje animaci s hranými sekvencemi.
„Praha je hlavním prostorem a klíčovým motivem našeho filmu. Nechceme ji zobrazovat jen jako turistickou atrakci, ale také jako snové a magické místo. V našem filmu se Praha a Golem spojí v jeden působivý monumentální celek,“ uvádí režisér Jiří Bárta.
Už v březnu bude uvedena také komedie Moře na dvoře s Jiřím Langmajerem v roli nevidomého hrdiny. A poprvé byl také podpořen dětský film Máma a Táta jsou Boží, který využívá malebné lokality pražské Kampy a spojuje tradiční prvky českých pohádek s fantasy žánrem, v němž vidí producenti potenciál pro úspěšnou mezinárodní distribuci.
Nejnižší částku podpory letos obdrželo dobové drama Nepela, které i přes své výrazné vizuální zpracování a společenský dopad čelilo vysoké konkurenci a omezené alokaci fondu.
Ve výzvě uspěly i tři dokumentární projekty. Snímek nazvaný Popel představuje dosud neznámý příběh hrdinství ředitele krematoria Strašnice Františka Suchého a jeho syna, kteří za 2. světové války prokázali mimořádnou odvahu. Díky zahraniční koprodukci a distribuci se jejich statečnost dostane k divákům po celém světě a zároveň posílí vnímání Prahy jako města s hlubokou historií a morálním odkazem.
„Pan František Suchý, který zažil hrůzy nacistického a následně komunistického teroru, spolu se svým synem uchránil v době protektorátu jména 2 200 popravených, kteří měli být anonymně pohřbeni do hromadného hrobu. Tajně opisovali seznamy a urny s popelem ukrývali na odlehlém místě hřbitova. O jejich úmrtí informovali příbuzné. V době pražského povstání oba bojovali se zbraní v ruce. Po únoru roku 1948 se rodina Suchých postavila i komunistickému režimu. V krematoriu schraňovali popel obětí komunistů, který měl být zlikvidován. Takto ukryli například urnu s popelem Milady Horákové, v době nacismu to byla například urna s popelem generála Josefa Mašína. Osud rodiny Suchých by vydal na několik filmů, proto jsem ráda, že můžeme přispět k zachování jejich památky, abychom uchovali historický význam jejich konání. Kdo zapomene svou minulost, je odsouzen ji znovu prožít. Berme vznik takového filmu jako náš příspěvek k tomu, abychom nemuseli,“ komentuje Lucie Kubesa, členka správní rady Pražského audiovizuálního nadačního fondu a předsedkyně Výboru pro životní prostředí, veřejný prostor a pohřebnictví Zastupitelstva hl. m. Prahy.
Dokumentární portrét Být v obraze režiséra Jana Gogoly pak přináší detailní pohled na filozofa Miroslava Petříčka. Film Nevědění zase představuje metropoli v neotřelém vizuálním stylu a prostřednictvím spolupráce s francouzským koproducentem a distributorem posiluje partnerské vazby s Paříží.
„S radostí jsem uvítala žánrově pestrý koktejl projektů realizovaných v Praze. Výběr byl nelehký, konkurence vysoká, avšak s důrazem na zahraniční distribuci věřím, že všech osm jednomyslně podpořených projektů osloví nejen české publikum, ale také diváky v zahraničí,“ doplňuje Eliška Kaplický Fuchsová, předsedkyně správní rady Pražského audiovizuálního nadačního fondu.
Pražský audiovizuální nadační fond byl založen hlavním městem 15. září 2016 s cílem podpořit pozitivní prezentaci Prahy prostřednictvím audiovizuálních děl. Současně slouží k přilákání filmových a televizních projektů s marketingovým potenciálem, které přispívají k propagaci města. Při hodnocení žádostí zohledňuje fond zejména počet natáčecích dnů v Praze, renomé tvůrců a předpokládané investice do místní ekonomiky. Tím fond podporuje rozvoj lokálního audiovizuálního průmyslu a využívá potenciál filmového turismu.
Fotografie z filmů, které získaly podporu hlavního města, jsou k dispozici ke stažení.
Tisková zpráva ke stažení