Pražský nadační audiovizuální fond (dříve Nadační fond Praha ve filmu Prague Film Fund) podpořil ve Výzvě 2022/1 šest projektů, které se natáčely nebo budou natáčet v hlavním městě, rozdělil mezi ně nadační příspěvky v celkové výši 5,65 milionu korun. Praha v audiovizuálních dílech musí představovat sebe samu, projekty musejí mít zajištěnou mezinárodní distribuci.
Do výzvy vyhlášené na podzim minulého roku se přihlásilo čtrnáct projektů, z toho pět dokumentárních snímků. Převládal žánr dramatu/thrilleru, komediální projekty byly v menšině (pouhé dva). Podporu získaly tři dokumenty (Bohemian Identity, Ještě nejsem, kým chci být, Kdyby se holubi proměnili ve zlato) a tři hrané filmy (Ballerina, Kukaččí vejce, Vlny).
Spin-off k akční sérii John Wick s názvem Ballerina se v Praze začal natáčet na podzim minulého roku. Hlavní roli mladé nájemné vražedkyně Evy ztvárnila Ana de Armas nominovaná za svou roli Marylin Monroe ve filmu Blondýnka na Oscara za Nejlepší herečku v hlavní roli. Při pražském natáčení ji sekundoval i Keanu Reeves, hvězda akčního blockbusteru John Wick. Natáčelo se na Národní třídě, ve foyer Laterny Magiky, na terase Národního divadla, na pražských náplavkách, ale třeba i na Masarykově nádraží. Americký štáb využil i Barrandovská studia. Ballerina byla podpořena částkou 2 miliony korun.
Druhým filmem je česko-slovenská koprodukce Vlny režiséra Jiřího Mádla. Je to již třetí film oblíbeného herce, druhý podpořený nadačním fondem. Drama Vlny se odehrává v neklidném roce 1968, správní rada přiřkla filmu podporu 1,5 milion korun.
I třetí dlouhometrážní hraný film je drama, tentokrát psychologické. Kukaččí vejce vypráví příběh komplikovaného milostného trojúhelníku. „Při psaní scénáře a umístění příběhu do Prahy s jejím geniem loci nás nejvíce inspirovalo okolí kostela Nejsvětějšího srdce Páně na náměstí Jiřího z Poděbrad, který je křižovatkou historie a modernismu města. Plečnikův kostel je tu obklopen energií místa a lidí. Obchůdky, kavárny, bistra zde vybízejí k setkávání a sdílení osobních příběhů. Tam někde začal i ten náš,“ řekl scénárista a režisér dramatu Milan Cieslar. Snímek obdržel podporu 300 000 korun.
První z trojice podpořených dokumentárních filmů je hravá dokureality Bohemian Identity. „Náš dokument zmapuje to nejlepší z českého grafického designu za uplynulých 100 let. Ukáže, jak je grafický design důležitý v běžném životě lidí, jak nám dokáže sloužit a ovlivňuje nás doslova na každém kroku, i když si jeho přítomnost mnohdy neuvědomujeme. Díky vnějšímu nadhledu očima lehce výstředního amerického sběratele, který navíc miluje Prahu, půjde také o zábavnou podívanou,“ prozradil producent Michal Gregorini o snímku, který správní rada podpořila částkou 1,1 korun.
Druhým oceněným dokumentárním filmem je osobní portrét rodiny Kdyby se holubi proměnili ve zlato. „Náš celovečerní dokumentární filmsleduje život čtyř členů jedné rodiny žijící v Praze, jejichž stejně prožívaná minulost přerostla v zásadně se lišící současnost. Zatímco Pepa, autorka a vypravěčka filmu studuje, je střízlivá a žije v malém domku se svou partnerkou, Pepin bratr a dva bratranci jsou přes deset let bez domova, každý čelící své závislosti na návykových látkách. Skrze každodenní život protagonistů, pro které je domovem Praha – město bez hranic – park před Rudolfinem, Staroměstské náměstí, nábřeží Vltavy, Nusle anebo sídliště Petrovice, se propojuje rodinná mozaika problémů, traumat a toxických vztahů, ze kterých se jen těžko, jestli vůbec vymaňuje,“ řekly o snímku jeho producentky Wanda Kaprálová a Klára Mamojková. Projekt získal podporu ve výši 750 000 korun.
„V našem filmu vyprávíme epický příběh Libuše Jarcovjákové prostřednictvím složité montáže bezmála dvou a půl tisíce jejích fotografií. Díky ní se můžeme vrátit v čase do fascinující Prahy, která dnes již neexistuje. Od jedinečných denních i nočních barů a vináren, přes legendární rozkopané ulice s prázdnými výlohami až k vltavskému nábřeží současnosti,“ řekla režisérka Klára Tasovská o posledním podpořeném dokumentu Ještě nejsem, kým chci být. Dokument obdržel nadační příspěvek ve výši 300 000 korun.
Pražský nadační audiovizuální fond plánuje vyhlásit tento rok studentskou výzvu na podporu zajímavých studentských audiovizuálních počinů s potenciálem účasti na mezinárodních festivalech. Tato novinka vychází z úpravy Zakládací listiny fondu, která proběhla na podzim minulého roku, a kromě podpory studentských projektů bude fond nově podporovat i stoprocentně české produkce, což doposud možné nebylo. „Chtěli jsme změnami některých ustanovení v Zakládací listině podpořit roli nadačního fondu tak, aby byla více inkluzivní i pro výhradně české projekty a tím pádem i ty studentské, které často ještě mezinárodní koprodukční partnery nebo zahraniční distribuci mimo festivalový okruh nemají, a přitom dělají v posledních letech české kinematografii skvělé jméno. Zároveň realizaci studentských filmů mohou klíčovým způsobem pomoci poměrově jiné částky než velkým mezinárodním projektům. Celá věc si klade za cíl vyslat signál, že Praha si uvědomuje nejen marketingový potenciál svých lokací, ale je také metropolí, která si váží talentovaných lidí, kteří v ní žijí a pracují,“ řekl o této změně David Havaš, předseda správní rady Pražského nadačního audiovizuálního fondu.